Hukum Bitcoin. Halal atau Haram?



Ramai orang nak kaya, tapi kita sebagai Islam patut mengkaji dahulu sesuatu perkara sebelum kita menceburinya. Berikutan pencerahan dari Ustaz Zaharuddin Abdul Rahman mengenai bitcoin. Alhamdulillah, selamat mendalami ilmu

Comments

  1. Skrg muncul "Carbon Credit" bakal menjadi digital currency... ia bersandar kpd bilangan pokok yg ditanam..
  2. Cara penggunaan tidak boleh dijadikan alasan pengharaman.. sepatutnya perlu dihujahkan kepada sifat dan konsepnya.. saya tidak melihat mana-mana unsur gharar dalam sifatnya.. unsur gharar hanya wujud akibat daripada MANIPULASI sifatnya sahaja...bermacam skim pelaburan dicitpa untuknya.. seperti juga pelbagai skim pelaburan dicitpa untuk emas... kita tidak boleh meletakkan kesalahan pada Bitcoin akibat Skim-skim ini seperti juga kita tetap enghalalkan emas walaupun wujudnya pelbagai skim atas namanya..
  3. hukum syariah dengan hukum kerajaan berlainaan... bitcoin berdiri dengan zatnya yang tersendiri... tidak terikat dengan kawalan mana-mana pihak... seperti juga emas.. bitcoin lebih bersifat mutawatir (semua manusia bersetuju akan zatnya yang memegang nilai tersendiri) berbanding wang kertas yang tidak bernilai apa-apa..hanya diletakkan oleh kerajaan sahaja... macam emas juga, ia adalah komoditi... bitcoin sangat sangat jelas sifatnya (tiada unsur gharar) pun.. walaupun kita tak nampak dengan mata kasar tetapi ianya ada.. umpama gas oksigen yang ada dalam udara.. tetap wujud pada zatnya yang tersendiri...
  4. Positive side mana ustaz?
  5. Maafkan saya. Tetapi Ustaz tak menjawab soalan. Ustaz cuma jawab salah dan haram dari segi undang2 Malaysia dan dari point of view Ustaz pasal jenayah.

    Tak nampak Ustaz jawab dari sudut halal haram dalam Islam. Terlalu banyak kebaikan bitcoin (cryptocurrency) berbanding cerita jenayah / money laundering ni.

    Jenayah di mana2 dan dlm pelbagai bentuk ringgit RM (fiat money USD, Euro, AUS, JPY) juga tidak terlepas.
  6. Cara wahabi berhukum
  7. Hahahaha... Bitcoin hangat jugak yea.. Tp join geng2 forum bitcoin brbangsa cina, diorg buat sekadar hobi@suka2, bkn income tetap... Harga sebijik set utk mining pon dah bribu2.. Xmasuk bil elektrik lg sbb 24/7 dia jalan... Kilang mining pon ade... Bitcoin makin sikit.. Scammer banyk... Mcm mane tu? Info lg lanjut, join forum diorg.. Siap ade calculation keuntungan dri A-Z n tempoh nk dpt keuntungan.. Aku pon xtau nk kate ape, buat kajian dulu sebelum nk join.. Klu yakin, teruskn.. Xyakin, bnyk lg bisnes lain yg boleh buat kita brjaya.. Duit xdtg dgn mudah, tp duit ilang mmg mudah....
  8. BN haram
  9. if bitcoin is haram....please donate it to me....don't worry be happy!!
  10. btc ni fiat currency juga, taken to a new level iaitu global digital dari cetakan kertas. tak ada intrinsic value
  11. semua harus sedekah saling berbagi itu baru hallal ,sucikan hartamu dengan bersedekah
  12. Bitcoin. Matawang baru. Duit eletronik. Jadi dunia sekarang sudah menunjukkan pada kita dalam masa terdekat nanti,duit kertas yang kita guna sekarang ni sudah pun dalam fasa kejatuhan sama seperti pound sterling. Aku yakin bitcoin ni pun akan terjadi benda yang sama. Biasalah yang mengawal matawang dunia dan ekonomi ni orang luar. Kita cuma mengikut kehendak mereka sahaja. Sistem bank akan jatuh. Akan dibangunkam dengan benda yang lain. Bayangkan masa akan datang,mereka panggil duit yang tidak dapat mereka pegang atau simpan di poket. Duit yang tidak dapat dilihat. Semuanya dalam digital. Apabila sebut mengenai digital. Semua melibatkan IT. Dan sekarang ni sudah ramai 'hackers' yang boleh godam maklumat peribadi masing2. Kalau maklumat peribadi mereka boleh godam,tidak mustahil duit eletronik atau bitcoin anda mereka mampu godamkan nya. Kenapa orang tidak nampak ini cuma permainan dunia. Dengan kebanyakkan negara mengalami kejatuhan matawang disebabkan duit kertas. Sekarang ni mereka muncul dengan bitcoin pula. Yang hanya orang tertentu sahaja yang mampu menyimpan duit eletronik ni. Ini adalah rancangan untuk melemahkan pentadbiran sesebuah negara. Dan orang2 bijak pandai langsung tidak bercakap apa2 mengenai itu.
  13. Macai2 bitcoin kepanasan. Kahkahkah...
  14. haha ,, Ustaz ,,bitcoin ni nilai makin melonjak ,, seakan saham facebook ,nvidia ,, bitcoin ni dianggap keperibadian dn asset
  15. Satoshi Nakamoto buat algorithm btc bermula pada tahun 2009.. ustad ni cakap 2008.. so ustad ni tak kaji lagi pasal bitcoin.. kepada ustad ni belajar lah lagi mendalam dalam bitcoin.. pastu asik nak negatif tots je ustad nih.. cakap lebih menghukum dari menkaji.. bank memenang la benggang sebab x ada untung dari rakyat hasil bitcoin.. ape pun orang bijak pandai je tau guna btc nih... sedehh!!
  16. Ustaz nie semua nak komen... entah paham ker idok ... wang fiat tu pun haram kalau dikaji sebenar benarnya. selagi tak berkuasa mcm mana nak mengatur.... dok bagilah ceramah 1000 tahun pun xberubah.
  17. bank is haram, but they have bunga bank, bunga bank is RIBA !! RIBA is HARAM according to islam.
    how about that?
  18. You know about bitcoin? btc? Now, you can earn them without any hardship through our platform.

    Ethrade offers excellent opportunities for their users:
    — Development of the most dynamic phenomena of the XXI century, Ethereum and other Blockchain technology;
    — Passive monthly returns from 15% to 25% of your portfolio;
    — Participation in the affiliate program allows users to make money without any investment at all;
    — Educational material, theoretical knowledge and practical skills to improve and nurture your trading experience.

    Register or Sign up using this link https://ethtrade.org/@285549 for free and start your investment with bitcoin through ethereum.

    "Rich people constantly learning. Poor people think they know everything."


Additional Information:

Visibility: 35829

Duration: 3m 43s

Rating: 112